• شنبه ۱۱ اسفند ماه، ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۶
  • دسته بندی : اجتماعی
  • کد خبر : 9712-3214-5
  • خبرنگار :
  • منبع خبر : خبرگزاری ایسنا

/گزارش/
پل دره خزینه معلق بین بودن یا نبودن

یکی از جاذبه‌های مهم دره خزینه وجود پلی به طول ۱۱۲ متر و ارتفاع ۸۵ متر و عرض دهانه ۸۰ متر بود که از آن با عنوان بلندترین پل معلق ایران و حتی خاورمیانه یاد می‌شد.

به گزارش ایسنا منطقه لرستان، پل معلق «دره خزینه» پلدختر یکی از جاذبه ‎ های زیبای گردشگری در این شهرستان بود که فروردین امسال توسط افراد ناشناس تخریب شد.

این اقدام از سمت روستای «ماژین» انجام شد و قرار شد این پل سریعا بازسازی شود. در این رابطه پیگیر موضوع شدیم اما ظاهرا اوضاع فعلی فقط بر قیمت گوشت و مرغ و پراید تاثیر نداشته و هزینه ساخت این پل نیز هر هفته میلیاردی گران ‎ تر می ‎ شود و ساخت آن را تحت چالش قرار داده است.

پل درصورت ساخته شدن نمای جالبی ندارد

رشنو، مشاور طرح این پل را بزرگترین پل معلق خاورمیانه عنوان کرد و گفت: در طرح ارائه شده با ورودی شهر پلدختر 482 متر است و در آن از کف پوش پلیمر کامپوزیتی ضدحریق استفاده می‎شود.

وی ادامه داد: این پل در راستای سهولت دسترسی و بهره‎برداری گردشگران ساخته می‎شود و دارای امکان احداث پارکینگ و امکانات رفاهی است.

رشنو خاطرنشان کرد: به طور مجموع هزینه طرح 3 میلیارد و 900 میلیون تومان خواهد بود.

مشاور طرح با بیان اینکه این پل درصورت ساخته شدن نمای جالبی ندارد، ادامه داد: با توجه به بافت تاریخی منطقه و اینکه در حریم باستانی قرار دارد از جاذبه بالایی برخوردار نخواهد بود.

وی تصریح کرد: همچنین قسمتی از پل در بخش ایلام قرار دارد و راه آن نیز ناهموار است که هزینه بالایی را می‎برد.

رشنو با اشاره به نمای طبیعی دره گفت: به لحاظ طبیعت دره خزینه جزو سایت ‎ های گردشگری محسوب می ‎ شود و جاذبه زیبایی دارد اما پلدختر تماما بافت فرسوده و نمای تاریخی است که ممکن است چهره پل را تحت شعاع قرار دهد.

مطالعات مجدد پل انجام شده است

سید امین قاسمی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان نیز در این رابطه بیان کرد: پل دره خزینه در ۴۹ کیلومتری جنوب شرقی پلدختر در حدفاصل جاده پلدختر- اندیمشک در دره‌ای به همین نام به طول ۱۱۲ متر و ارتفاع ۸۵ متر بر روی رود کرخه قرار داشت.

وی اظهار کرد: متاسفانه این پل در بخش جنوب غربی روستای «ماژین» متعلق به دره شهر استان ایلام تخریب شد.

قاسمی اضافه کرد: بر اساس دستور استاندار لرستان مطالعات بازسازی این پل انجام شد و قرار بود با معاون عمرانی جلساتی تشکیل شود که به علت مشغله کاری فراهم نشد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان تصریح کرد: هم اکنون مشاور طرح مطالعات مجدد پل را انجام داده و منتظر تصمیمات بعدی هستیم.

هزینه‎های اعلام شده برای پل بالاست

علی هادی چگنی رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی لرستان نیز گفت: هزینه‎های اعلام شده برای پل بالاست و اگر پل قدیم بازسازی شود بهتر است.

وی بیان کرد: اگر امکان این کار باشد می‎توان خیلی از هزینه‎ها را صرفه ‎ جویی کرد.

در هر بار ارزیابی مبلغ جدیدی اعلام می‎شود

در این خصوص سیدموسی خادمی، استاندار لرستان نیز اظهار کرد: از ابتدای آغاز طرح مبالغ کمی برای بازسازی پل اعلام می‎شد که حال به دو میلیارد و 800 تا سه میلیارد و 900 میلیون تومان رسیده است.

وی ادامه داد: در هر بار ارزیابی مبلغ جدیدی اعلام می‎شود که تصمیم‎گیری را مشکل می‎کند.

خادمی بیان کرد: به طور کلی ورودی شهر پلدختر در اسفند و فروردین استفاده می‎شود و در ماه‎های بعدی کاربردی ندارد و کسی از آنجا بازدید نمی‎کند.

استاندار لرستان با بیان اینکه هزینه نگه‎داری این تاسیسات را نیز داریم که به پول آن افزوده می‎شود، ادامه داد: مشاور باید تمامی موارد را لحاظ کند با دقت و مطالعه بیشتری آن را ارائه دهد.

به گفته وی باید به جزییات بیشتر موضوع بپردازند.

و این چنین بود که ساخت بزرگ‎ترین پل معلق خاورمیانه در هاله‎ای از ابهام ماند و نمی‎توان حدس زد که آینده آن چه خواهد شد.

گزارش از سمیرا عزیزی خبرنگار ایسنا منطقه لرستان

انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: