• چهارشنبه ۹ آبان ماه، ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۰
  • دسته بندی : سیاسی
  • کد خبر : 978-2285-5
  • خبرنگار :
  • منبع خبر : خبرگزاری ایسنا

آیت‌الله میرعمادی مطرح کرد:
عوامل گمراهی و بی‌بصیرتی امت اسلامی

نماینده ولی فقیه در لرستان تبدیل امامت به خلافت و سلطنت، جدا کردن قرآن از عترت و مهجور نمودن قرآن، نفوذ جریان نفاق در جامعه و دوری از ولایت را از عوامل گمراهی و بی‌بصیرتی امت اسلامی بعد از پیامبراکرم (ص) ذکر کرد.

آیت‌الله سیداحمد میرعمادی در گفت‌وگو با ایسنا منطقه لرستان، در رابطه با عوامل گمراهی و بی‌بصیرتی امت اسلامی، گفت: امام صادق(ع) در فرازی از زیارت اربعین امام حسین(ع) می‌فرماید: «و بذل مهجته فیک لیستنقذ عبادک من الجهالة و حیرة الضلالة؛ و جانش را در راه تو بذل کرد تا بندگانت را از جهالت و سرگردانی گمراهی برهاند». بر طبق این جمله امام صادق(ع) قیام امام حسین(ع) برای نجات امت اسلامی از جهل و بی‌بصیرتی و رهایی از سرگردانی گمراهی بوده است.

وی افزود: امت اسلامی در صدر اسلام دچار دو مشکل اساسی شده بودند یکی جهل و بی‌بصیرتی، دیگری ضلالت و گمراهی، در این‌جا این سؤال مطرح است که عوامل گمراهی و بی‌بصیرتی امت ‌اسلامی چه بوده است؟

آیت‌الله میرعمادی ادامه داد: تاریخ نشان می‌دهد چند چیز، عامل اصلی گمراهی و سرگردانی مردم بعد از رحلت پیامبر اکرم( ص) بوده است که از جمله آن‌ها می‎توان به تبدیل امامت به خلافت و سلطنت اشاره کرد.

امام جمعه خرم‌آباد اضافه کرد: پس‌از رحلت رسول خدا(ص) رهبرى و حاکمیت امت اسلامی از مسيری که آن حضرت برنامه‌ريزى کرده بود خارج و نظام امت و امامت به نظام خلافت و سلطنت تبدیل شد و همین امر اساس ضلالت جامعه اسلامی گشت. بر اساس حدیث معروف «الناس علی دین ملوکهم» مردم بر دین حاکمان خود هستند، وقتی حاکم جامعه از طریق نامشروع به خلافت برسد و شایستگی لازم برای خلافت نداشته باشد و مردم نیز از راه تعصب و کورکورانه از او پیروی کنند، نتیجه‌اش چیزی جز گمراهی نیست کمااینکه قرآن‌کریم می‌فرماید: «در قیامت وقتی از عده‌ای سؤال می‌کنند چرا گمراه شدید، می‌گویند: «ربنا انا أطعنا سادتنا و کبرائنا فأضلونا السبیلا؛ پروردگارا، همانا ما از سران و بزرگان خود اطاعت کردیم و آنان ما را گمراه کردند بنابراین هرگاه حاكم و فرمانروای مردم، خود، گمراه و فاقد مشروعیت باشد، به‌تدريج عملكرد سوء او، سبب گمراهی همه مردم می‌‌شود؛ از این‌رو در روايتی پيامبر اكرم(ص) فرمود: «انی اخاف علی امتی الائمة المضلون؛ من بر امت خود از پیشوایان گمراه می‌ترسم» بنابراین غفلت امت اسلامی از موضوع امامت و رهبری و پیروی از حاکمیت نامشروع و غاصب موجب گمراهی آنان شد.

نماینده ولی‎فقیه در لرستان جدا کردن قرآن از عترت و مهجور نمودن قرآن را عامل دوم در گمراهی و بی‌بصیرتی امت اسلامی دانست و اظهارکرد:

اهل سقیفه بر اثر عوامل و انگيزه‌های مختلف و هواهای نفسانی، بعد از رحلت پیامبر اکرم(ص)، قرآن را از عترت جدا کردند شعار «حسبنا کتاب الله» سردادند و به‌تدریج از قرآن و عترت فاصله گرفتند، در حقیقت قرآن را مهجور و عترت را خانه‌نشین کردند، از سوی دیگر از تدوین و نشر احادیث پیامبر اکرم(ص) ممانعت کردند در نتیجه گرفتار جهالت و ناآگاهی و بی‌بصیرتی و گمراهی شدند؛ در حالی‌که براساس حدیث ثقلین، پیامبر اکرم(ص) راه نجات از گمراهی را تمسک به قرآن و عترت معرفی کرد و طبق اين حديث نورانی، قرآن و عترت از یکدیگر تفکیک‌ناپذیرند و جدایی این دو از یکدیگر باعث می‎‌شود، مسلمانان به دام گمراهی بیفتند و از راه هدايت فاصله بگيرند، و به دستورات قرآن و اهل‌بيت عمل نكنند.

وی ادامه داد: اگر امت اسلامی، بعد از رحلت پيامبر اکرم(ص) دچار مشكلات اعتقادی، اجتماعی، سیاسی و ... شده و گره‌های‎ متعدد و مختلف در ميان‌شان پديد آمد و گمراهی‎‌هايی پيدا شد، همه به‌خاطر آن بود كه آنان ابتدا ظاهرا به قرآن تمسک کردند ولی به‌تدریج از قرآن فاصله گرفتند و به آيات آن عمل ننمودند و اهل‌بيت پيامبر(ص) را هم خانه‌نشين كردند.

آیت‌الله میرعمادی پيامد دردناک اين تفکیک و مهجوریت و خانه‌نشينی را بی‌بصیرتی و غفلت از مسائل اساسی جامعه اسلامی و فراهم شدن زمينه انحراف و ضلالت برای آنان دانست و ادامه داد: جریان نفاق که بعد از هجرت پیامبر اکرم(ص) و فتوحات آن حضرت در مدینه شکل گرفته بود، بعد از رحلت آن حضرت وارد عرصه سیاست و اجتماع گردید ره‌اورد جریان نفاق چیزی جز گمراهی مردم نبود، نفوذ جریان نفاق در گام اول موجی از تردید و بی‌اعتمادی را در جامعه اسلامی به‌وجود آورد و به‌دنبال آن در گام بعدی باورهای دینی مردم را تضعیف و تخریب نمود و سرانجام موجب فتنه و اختلاف و تنش در جامعه اسلامی گردید به همین جهت نگرانی رسول خدا(ص) بعد از خود برای امت اسلامی از این دشمنان خوش خط و خال اما زهرآگین بود، لذا فرمود: «ولکنّی اخاف علیکم کلّ منافقٍ حُلْوَاللسان؛ از منافق شیرین زبان بر شما بیمناکم که حرف‌هایش برایتان آشناست، ولی عمل و رفتارش به گونه‌ای است که نمی‌شناسید» و در حدیث دیگر، صریح تر بیان فرموده است: «انّی لا اَتَخَوَّفُ علی اُمّتی مؤمناً ولا مشرکاً، فامّا المؤمنُ فَیَحْجُزُهُ ایمانُهُ و اما المشرکُ فَیَقْمَعُهُ کُفْرُهُ، ولکن اَتَخَوَّفُ علیکم منافقاً عَلیمَ اللسان، یقولُ ما تَعْرِفُونَ و یَعملُ ما تُنْکِرُون؛ من هرگز بر امتم از سوی مؤمن و مشرک بیمناک نیستم؛ مؤمن را ایمانش باز می‌دارد و مشرک را کفرش ریشه‌کن می‌سازد. لیکن نگرانی و بیم من بر شما از سوی منافق دانا زبان است که می‌گوید آن‌چه را می‌شناسید و عمل می‌کند آن‌چه را نمی‌شناسید .

این کارشناس مذهبی افزود: چنین منافقانی پس از پیامبر خدا( ص )، بر سرنوشت دین و دنیا و حکومت و خلافت مسلط شدند و اوج آن، استیلای امویان برخلافت اسلامی بود که پس‌از قدرت یافتن، کفر درونی خویش را آشکار ساختند و ضربه‌های جبران‌ناپذیر زدند، افرادی مانند مروان، حکم بن عاص، ولید، ابوسفیان، معاویه و یزید ، را از بارزترین آنان می‌توان برشمرد کمااینکه پیامبر اکرم(ص) فرمود: «هرگاه تعداد بنی‌امیه به سی تن برسد سرزمین خدا را ملک خود و بندگان خدا را بردگان خود قرار داده و دین خدا را به نفاق خواهند گرفت». (تاریخ یعقوبی، ج،۲ ص ۱۷۲ )

وی گفت: امام علی(ع) در نامه ۳۲ نهج‌البلاغه به معاویه می‌نویسد: «بسیاری از مردم را به گمراهی خویش فریب دادی و به تباهی افکندی و به امواج نفاق خود سپردی، در نتیجه ظلمت گمراهی آنان را فراگرفت و در تلاطم شبهه‌ها گرفتار آمدند و از راه راست خود دور گشتند». همچنین در خطبه ۱۸۵ می‌فرماید: «ای مردم شما را به درک و شناخت منافقین توجه می‌دهم زیرا اینان هم گمراه هستند و هم دیگران را به گمراهی می‌اندازند هم لغزنده‌اند و هم افراد را به لغزش می‌اندازند».

نماینده ولی‎فقیه در لرستان ادامه داد: نمونه نفوذ منافقین، در فتنه جمل و ناکثین همچنین قاسطین دیده شده آنان که خود در کشتن خلیفه دخیل بودند همانا پیراهن خونین خلیفه را به مردم نشان دادند و خود را خون‌خواه خلیفه معرفی کردند و موجب تنش و بحران در جامعه شدند. در نتیجه عده زیادی را به گمراهی کشیدند.

وی دوری از ولایت را عامل چهارم ذکر کرد و گفت: بر اساس روایات اسلامی دلیل اصلی گمراهی جامعه اسلامی دوری از ولایت است که سبب هلاکت و نابودی انسان می‌شود، انحراف و گمراهی مردم به‌خاطر زاویه گرفتن از ولایت در روایات متعدد آمده است، ازجمله: در حدیثی مرحوم کلینی از امام صادق(ع) نقل می‌کند که فرمود: «والله ما هلک من کان قبلکم و ما هلک من هلک حتی یقوم قائمنا الا فی ترک ولایتنا؛ به خدا قسم علت هلاکت اقوام قبل از شما و اقوام بعد، تا زمان ظهور امام زمان(عج) چیزی جز ترک ولایت ما نیست.(کافی، ج ۱، ص ۴۲۶(

امام جمعه خرم‌آیاد اضافه کرد: از سوی دیگر تبعیت از ولایت سبب عبور از گردنه گمراهی و هلاکت است قرآن‌کریم در آیه یازدهم سوره بلد می‌فرماید: «فلا اقتحم العقبه و ما ادریک مالعقبه فک رقبه؛ پس چرا او به گذرگاه سخت(گردنه دشوار) قدم ننهاد و تو چه مى‌دانى كه منظور گذرگاه سخت(گردنه دشوار) چيست؟

وی ادامه داد: از امام صادق(ع) سؤال شد منظور از گردنه و عقبه‌ای که باید از آن عبور کرد و آزاد شد چیست؟ فرمود: نحن تلک العقبه، التی من اقتحمها نجی؛ ما هستیم آن گردنه‌ای که هر کس وارد شود نجات یابد».آن‌گاه امام صادق(ع) به ابان بن تغلب فرمود: «فان الله فک رقابکم من النار بولایتنا اهل البیت؛ خدا به برکت ولایت ما گردن شما را از دوزخ رهایی بخشید».

نماینده ولی‎فقیه در لرستان اظهارکرد: به‌طور کلی هرگونه قیام و حرکتی وقتی ارزش دارد که بر محور ولایت باشد و الا گمراهی است کمااینکه قرآن کریم می‌فرماید: «قل انما أعظکم بواحده ان تقوم لله؛ بگو من شما را به یک سخن پند می‌دهم و آن این‌که شما برای خدا قیام کنید. امام صادق(ع) در تفسیر این آیه فرمود: «أعظکم بولایة علی(ع)؛ شما را به ولایت علی بن ابی طالب(ع) پند می‌دهم یعنی بر محور ولایت قیام کنید، تا گمراه نشوید» به هرصورت بعد از رحلت پیامبر اکرم( ص) مردم از فیض وجود ولایت بی‌بهره شدند در نتیجه گرفتار ضلالت و گمراهی گردیدند.

انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: