• یکشنبه ۱۳ خرداد ماه، ۱۳۹۷ - ۰۱:۵۴
  • دسته بندی : فرهنگی و هنری
  • کد خبر : 973-2887-5
  • خبرنگار :
  • منبع خبر : خبرگزاری ایسنا

یک جامعه‌شناس:
رواج مدرک‌گرایی از عمده آسیب‌های فرهنگ کار است

یک جامعه‌شناس گفت: رواج مدرک‌گرایی از عمده آسیب‌های فرهنگ کار است.

دکتر حسن اسماعیل‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا منطقه لرستان، با تأکید بر اهمیت آسیب‌شناسی فرهنگ کار، اظهار کرد: با توجه به در هم تنیدگی بخش‌های مختلف زندگی اجتماعی و ساخت‌های مختلف فرهنگی و تأثیر و تأثر متقابل بین آنها باید گفت که دستیابی  دانشگاه‌ها به اهدافی که به خاطر آنها تأسیس شده‌اند، زمانی میسر خواهد شد که بینش و نگرش افراد جامعه نسبت به کسب مهارت، علم، کار و کارآفرینی اصلاح شود.

وی ادامه داد: این امر مستلزم نگاه آسیب‌شناختی به روایت‌هایی است که نسبت به مقوله‌های فوق وجود دارد.

اسماعیل‌زاده با اشاره به اینکه یکی از راه‌های رسیدن به توسعه پایدار، آموزش تقاضامحور است، اضافه کرد: این مهم زمانی محقق می‌شود که بین نظام آموزشی و بخش‌های مختلف نظام اقتصادی و نیازهایی که دارند رابطه متقابل برقرار باشد، چراکه در صورت فقدان این ارتباط، سرمایه‌گذاری درستی به روی نیروی انسانی صورت نگرفته و نیروی کار آموزش دیده نمی‌تواند جذب بازارکار شود و بیکار می‌ماند یا اینکه جذب بازار کار شده ولی تخصصی که از نظام آموزشی کسب کرده است، با شغلش هم‌خوانی ندارد و این نیز خود نوعی بیکاری پنهان است و بنابراین در هر صورت وجود این آسیب عدم تعادل در نظام اجتماعی را به دنبال دارد.

این مدرس دانشگاه علمی کاربردی یادآور شد: بهره‌برداری ناصحیح از نیروهای متخصص، رواج مدرک‌گرایی و ورود به دانشگاه بدون توجه به استعدادها و علایق افراد از یک طرف و نیازهای بازارکار از طرف دیگر و...  از عمده آسیب‌های فرهنگ کار است.

وی افزود: کارآفرینی و ایجاد بستر خلاقیت، ترویج فرهنگ کار، اصلاح نگاه جنسیتی به کار، بهره‌گیری از تجارب کشورهای موفق و... باید در جامعه رواج یابد.

اسماعیل‌زاده یادآور شد: فرهنگ کار در کشور ما ضعیف است و تقویت آن ، توسعه را در پیش دارد.

انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: