• دوشنبه ۷ خرداد ماه، ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۵
  • دسته بندی : سیاسی
  • کد خبر : 973-1285-5
  • خبرنگار :
  • منبع خبر : خبرگزاری ایسنا

نماینده ولی‌فقیه در لرستان:
غیرخدا را حلال مشکلات قرار دادن، شرک است

نماینده ولی‌فقیه در لرستان، شناخت انسان از خداوند را محور سوره زمر عنوان کرد و با بیان این‌که اگر غیرخدا را حلال مشکلات قرار دهیم شرک است، افزود: فراز پایانی آیه هفتم سوره زمر تهدیدی شدید است به افرادی‌که راه گمراهی را طی کرده‌اند.

 به گزارش ایسنا منطقه لرستان، آیت‌الله سیداحمد میرعمادی در جلسه تفسیر قرآن‌کریم که در مسجد بعثت خرم‌آباد برگزار شد، آیه هشتم سوره زمر با مضمون «وَإِذَا مَسَّ الْإِنْسَانَ ضُرٌّ دَعَا رَبَّهُ مُنِيبًا إِلَيْهِ ثُمَّ إِذَا خَوَّلَهُ نِعْمَةً مِنْهُ نَسِيَ مَا كَانَ يَدْعُو إِلَيْهِ مِنْ قَبْلُ وَجَعَلَ لِلَّهِ أَنْدَادًا لِيُضِلَّ عَنْ سَبِيلِهِ قُلْ تَمَتَّعْ بِكُفْرِكَ قَلِيلًا إِنَّكَ مِنْ أَصْحَابِ النَّارِ» را بیان‌کننده حالات انسان در توجه به خدای متعال برشمرد و گفت: شناخت انسان از خداوند متعال، محور سوره «زمر» است به‌طوری‌که بیان مسائلی ازجمله مسئله آفرینش، مطلق، تدبیر امور عالم و عبادت خالص‌ بیان‌کننده شناخت ما از خداوند متعال است.

وی رسیدن به مقام توحیدی را نتیجه انس با سوره زمر عنوان کرد و با بیان این‌که آیه هشتم این سوره ارتباط انسان با خدا را بیان می‌کند، تنها مونس حقیقی انسان را خدای متعال ذکر کرد و ادامه داد: انسان در این دنیا هر کاری کند آرامش پیدا نمی‌کند فقط خداست که آرامش در دل انسان ایجاد می‌کند.

آیت‌الله میرعمادی با بیان این‌که انسان‌ها در توجه به خدا دو قسم هستند، قسم اول را شامل افرادی دانست که ارتباط با خدا ندارند و کاری با آن‌ها نیست و گفت: قسم دوم آن‌هایی هستند که با خدا ارتباط دارند، کمااینکه این قسم نیز به دو دسته تقسیم می‌شوند کمااینکه افرادی‌که به‌گاه حوادث، به یاد خدا می‌افتند، مبتلا به شرک خفی هستند.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان دسته اول انسان‌های دارای ارتباط با خدا را مومنان و افراد ملتزمی ذکر کرد که جز خدا چیزی نمی‌بینند و افزود: این‌ها همان بندگان مخلص خداوند متعال هستند که در تمام اوقات به یاد خداوند هستند، اما دسته دوم کسانی هستند که فقط در هنگام مشکلات به یاد خدا می‌افتند و به گاه بیماری و فقر خدا را به‌خاطر می‌آورند، بدین معنا که همیشه به یاد خدا نیستند بلکه در هنگام حوادث و سختی‌ها خدا را با یاد می‌آورند، کمااینکه این دسته افراد دچار شرک خفی هستند.

امام‌ جمعه خرم‌آباد ادامه داد: کسانی‌که در هنگام مشکلات و سختی‌ها به یاد خدا می‌افتند دچار شرک خفی هستند، این در حالی‌است که خداوند در آیه هشتم سوره زمر حالات این افراد را بیان می‌کند.

این مفسر قرآن‌کریم با ذکر این مطلب که قسمت اول آیه هفتم سوره زمر بیان کننده این نکته است که هرگاه به انسان آسیبی برسد خدایش را در حال انابه می‌خواند، این در حالی‌است که لفظ «مُنِيبًا إِلَيْهِ» در بخش نخست این آیه با دو ریشه لغوی معنا می‌شود، معنای اول بیان‌کننده آن است که این افراد نوبت به نوبت خدا را می‌خوانند و معنای دیگر یعنی افرادی‌که واقعاً مشکلی برایشان پیش آمده و از همه چیز به‌جز خدا منقطع می‌شوند.

وی در احوالات افرادی‌که فقط به گاه حوادث خدا را تصریح کرد: هرگاه نعمتی به آن‌ها بخشیده شده و مشکل‌شان حل شد، گرفتار نسیان شده و خدا را فراموش می‌کنند که همان ابتلا به شرک خفی است.

آیت‌الله میرعمادی کم‌ظرفیتی، غفلت و فراموش‌کاری به محض حل مشکلات را پیام این آیه شریفه عنوان کرد و با ذکر این مطلب که این افراد دچار نسیان و غفلت می‌شوند، خاطرنشان کرد: سختی‌ها برخی انسان‌ها را بیدار می‌کند، این در حالی‌است که هرچه نعمت خوبی وجود دارد از خداست.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان با بیان این‌که پیام دیگر این آیه بیان‌کننده این نکته است که انسان فطرتاً خداشناس بوده، توجه به خدا دارد و می‌داند که نجات‌دهنده و مونسی برای انس با او وجود دارد، خاطرنشان کرد: گاهی این انسان کفران نعمت می‌کند، کمااینکه انسان به‌صورت طبیعی کفران پیشه است و در قرآن‌کریم آمده است که انسان ناسپاس است.

امام‌ جمعه مردم خرم‌آباد ادامه داد: انسان بعد از نسیان برای خداوند مثل و مانند قرار می‌دهد، به‌معنای دیگر انسانی‌که در هنگام تضرع مشکلش برطرف شد علاوه‌بر فراموش کردن انسان برای خداوند مثل و شبیه قرار داد.

این مفسر قرآن‌کریم نتیجه گمراهی از راه خدا را شریک قرار دادن برای خدا عنوان کرد و گفت: از آیه هشتم تا سیزدهم سوره زمر تعداد شش مرتبه کلمه قل تکرار شده است این کلمه «قل» در جواب رفتار ماست.

وی با بیان اینکه ما در رابطه با خدا شش رفتار از خودمان نشان می‌دهیم و خداوند هم شش بار به ما جواب می‌دهد‌، خاطرنشان کرد: وقتی گرفتار می‌شویم خدا را می‌خوانیم اما وقتی گرفتاری رفع شد خدا را فراموش می‌کنیم و نتیجه فراموش کردن خداوند گمراهی است.

آیت‌الله میرعمادی با بیان این‌که اگر غیرخدا را سبب و وسیله قرار دهیم عین توحید است اما اگر غیرخدا را حلال مشکلات قرار دهیم شرک است، اضافه کرد: فراز پایانی آیه هفتم سوره زمر تهدیدی شدید است به افرادی‌که راه گمراهی را طی کرده و عاقبت آن آتش جهنم است

نماینده ولی‌فقیه در لرستان، عاقبت به شر شدن را حاصل قطع ارتباط با خدا دانست و با ذکر این مطلب که ارتباط با خدا موجب قوت و قدرت درونی است، اضافه کرد: قدرشناسی هر نعمتی که از سوی خدا می‌رسد را با شکرگزاری انجام دهیم.

انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: