• پنجشنبه ۲۳ فروردین ماه، ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۵
  • دسته بندی : فرهنگی و هنری
  • کد خبر : 971-5387-5
  • خبرنگار :
  • منبع خبر : خبرگزاری ایسنا

عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه علوم پزشکی لرستان مطرح کرد:

سانسور تفاسیر واقعی قرآن توسط عربستان/ضرورت بازآموزی تفسیر قرآن برای معلمان

عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: بازآموزی تفسیر قرآن برای معلمان موجب تدبر عمیق‌تر نسبت به قرآن‌کریم می‌شود.

مهرداد ویسکرمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا منطقه لرستان، در خصوص نکات مفهومی آیه ۲۵۶ سوره مبارکه بقره با مضمون«لا إِکْراهَ فِی الدِّینِ قَدْ تَبَیَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَیِّ فَمَنْ یَکْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَ یُؤْمِنْ بِاللَّهِ فقد استَمْسَکَ بِالْعُرْوَهِ الْوُثْقی‏ لاَ انْفِصامَ لَها وَ اللَّهُ سَمیعٌ عَلیمٌ»، اظهار کرد: این آیه مشهور بعد از آیةالکرسی قرار دارد بیشتر نقل‌ها و اصل نظر به این‌ صورت است که جز آیة‌الکرسی محسوب نمی‌شود، زیرا آیة‌الکرسی فقط یک آیه است.

وی با بیان این‌که آیه ۲۵۶ سوره مبارکه بقره که با «لاَ إِکْرَاهَ فِی الدِّینِ»آغاز می‌شود و یکی‌ از آیاتی است که از آن سوء استفاده شده است، اضافه کرد: برخی از اساتید کتاب‌هایی در خصوص این جمله از قرآن نوشته‌اند.

شان نزول «لاَ إِکْرَاهَ فِی الدِّینِ»

ویسکرمی در خصوص شان نزول این آیه گفت: به نقل از تفسیر طبرسی، دو تن از فرزندان یکی‌از تجار مدینه از مسلمانی به مسیحیت گرویده بودند، شخصی به نام ابوحسین، خدمت پیامبر اسلام(ص) رسید و پرسید دو فرزند یکی‌از تجار مسلمان به دین مسیحیت روی آوردند، آیا می‌شود آن‌ها را به اسلام برگرداند که پیامبر اکرم(ص) در پاسخ فرمودند در دین اجباری نیست.

عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه علوم پزشکی لرستان در خصوص سبک تفسیر علامه طباطبایی، عنوان کرد: علامه طباطبایی اصرار دارد تا قرآن را با قرآن تفسیر کند و تا جایی‌که روایات مستند با قرآن مشابهت دارند در کتاب المیزان آورده است.

این مفسر قرآن‌کریم با بیان این‌که چند معنا برای «لاَ إِکْرَاهَ فِی الدِّینِ» در تفاسیر ما آمده است و ذهنیت مفسران مسلمان در مورد این آیه قابل‌توجه است، اضافه کرد: برخی اخبار دینی و آیات قرآن تفاسیر توسط عربستان سانسور می‌شود تا جایی‌که اجازه تفاسیر واقعی را نمی‌دهند و اهل سنت از بسیاری از خبرها اطلاع ندارند.

وی افزود: گاهی اهل سنت در روز عاشورا جشن می‌گیرد اما علت واقعی آن‌را نمی‌دانند و وقتی‌که اصل اخبار تاریخ را می‌شنوند ناراحت شده و در عزای امام حسین(ع) به سر و سینه می‌زند.

مرزبندی بین مسلمانان توسط انگلیس/عدم وجود درس تفسیر در دروس رسمی حوزه

ویسکرمی با بیان این مطلب که مسلمانی مرز ندارد و مرزهای بین مسلمانان را انگلیس ایجاد کرده است، ادامه داد: بحرین قسمتی از ایران بوده است، این در حالی‌است که در کشور کویت قرآن را ویرایش کرده و آیات مربوط به جهاد را از آن حذف کرده‌اند.

عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه علوم پزشکی لرستان با بیان این‌که اهل کتاب ظاهر دینی داشته و با مشرکین تفاوت دارند و می‌توانند به دادن جزیه در پناه حکومت بمانند، اظهارکرد: اگر کاری بر علیه حکومت انجام دهند محارب محسوب می‌شوند.

این مفسر قرآن‌کریم افزود: یکی‌از بدبختی‌هایی که در جامعه ما رخ داد این بود سخنرانان ما با مبنای قرآن حرف نزدند، این در حالی‌است که وقتی درس تفسیر را به‌طور رسمی در درس‌های حوزه نداریم قائدتاً مشکلاتی به‌وجود می‌آید، کمااینکه در برخی از بحث‌های بزرگان، خلا عدم توجه به قرآن وجود دارد.

وی با بیان این‌که چهار معنا برای «لاَ إِکْرَاهَ فِی الدِّینِ» آمده است، تصریح کرد: برخی مفسران بر این باورند که اهل کتابی که جزیه می‌دهند می‌توانند بر دین خود باشند دسته دیگر مفسران بر این عقیده هستند که این آیه به‌وسیله آیات جهاد منسوخ شده است که علامه طباطبایی این منسوخ شدن را رد می‌کند.

ویسکرمی خاطرنشان کرد: دسته دیگر مفسران در خصوص «لاَ إِکْرَاهَ فِی الدِّینِ» بر این باورند که مهم‌ترین احتمال این است که زمانی‌که انصار می‌خواستند فرزندانشان را به اجبار مسلمان کنند پیامبر(ص) فرمودند که در دین اجباری نیست.

عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه علوم پزشکی لرستان در خصوص شبهه تفکر برداشت از آیه «لاَ إِکْرَاهَ فِی الدِّینِ» بدین معنا که در اجرای احکام اسلام نباید اجباری باشد، اظهارکرد: این سوءبرداشت با تمام آیات و روایات که حدود قرآن را بیان کند منافات دارد.

این مفسر قرآن‌کریم با بیان این‌که قرآن به کسانی‌که امنیت روانی جامعه را بر هم می‌زنند تذکر جدی می‌دهد، بر برخورد جدی با کسی‌که نماز جمعه را بر هم می‌زند اشاره و تصریح کرد: کسانی‌که با خدا و رسول خدا(ص) محاربه می‌کنند یا کشته شوند یا به صلیب آویزان شوند.

وی افزود: نگاه به این مطلب که در دین اسلام اجبار نیست با آیاتی که حدود اسلام را بیان کرده است تعارض دارد.

لزوم برخورد جامعه با کسانی‌که تظاهر به گناه می‌کنند

ویسکرمی با بیان این‌که سیستم فرهنگی نیازمند به بازآموزی معلمان در تفسیر قرآن است، اضافه کرد: بازآموزی تفسیر قرآن برای معلمان موجب تدبر عمیق‌تر نسبت به قرآن‌کریم می‌شود.

عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه علوم پزشکی لرستان با تاکید بر لزوم برخورد جامعه با کسانی‌که تظاهر به گناه می‌کنند، اظهارکرد: گاهی شخص رهبر معظم انقلاب نسبت به حجاب و عفاف و ظواهر دینی توصیه می‌کند، متاسفانه برخی از بحث‌هایی که سطح جامعه وجود دارد با آیات و روایات قرآن تفاوت دارد.


انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: