• یکشنبه ۲۹ بهمن ماه، ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۳
  • دسته بندی : علمی و آموزشی
  • کد خبر : 9611-6886-5
  • خبرنگار :
  • منبع خبر : خبرگزاری ایسنا

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی خرم‌آباد:

پاسداشت نعمت‌های دنیوی از دغدغه‌های مهم و چشمگیر در فرهنگ علوی است

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی خرم‌آباد گفت: پاسداشت نعمت‌های دنیوی و بهره‌گیری مطلوب از آنها از دغدغه‌های مهم و چشمگیر در فرهنگ علوی است.

به گزارش ایسنا منطقه لرستان، علی فتح الهی در همایش سیره علوی با بیان این مطلب اظهار کرد: در فرهنگ قرآن و در نگرش نبوی و سیرۀ علوی، دنیا و دستاوردهای آن از جمله آیات و نِعَم الهی است که خداوند آن را بر انسان ارزانی داشته و هیچ انسانی را از دنیا گریز نیست.

وی خاطرنشان کرد: از سویی فهم ناصواب از این مفهوم، موجب بروز چالشی به نام «رهبانیت» یا تارک دنیا شدن و گرایش به زهد خشک و رونق صوفی‌گری در جامعۀ اسلامی خواهد شد. 

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی خرم‌آباد تصریح کرد: از دیگر سو پاسداشت نعمت‌های دنیوی و بهره‌گیری مطلوب از آنها، منافع انسانی و اجتماعی فراوان به بار آورده و از دغدغه‌های مهم و چشمگیر در فرهنگ علوی است.

فتح‌الهی اضافه کرد: بدون شک، دین مبین اسلام هدف خاص و غرضی غایی را در آفرینش انسان تعبیه کرده است. برخی از مکتب‌های شرقی و غربی با توصیۀ به انزوا و گوشه‌گزینی انسان او را از عرصۀ اجتماع دور ساخته و رابطۀ او را با دنیا و نعم الهی آن منقطع ساخته و به تبلیغ رهبانیت و ترک مظاهر دنیا می‌پردازند. 

وی بیان کرد: از آنجا که در تعالیم اسلامی، کمال مطلوب انسانی در همین دنیا اتفاق خواهد افتاد، ضرورت تبیین نگاه قرآن کریم و نهج‌البلاغه و ائمۀ دین(ع) که ارتباط تنگاتنگی با بهرۀ‌مندی انسان از نعمت‌های خداداد در همین دنیا دارد، بیش از پیش آشکار می‌شود.

دانشیار الهیات و معارف اسلامی اظهار کرد: امروزه می‌توان با نگاه دقيق و نافذ امير المؤمنين(ع) به واقعيت‌هاى جهان و جامعه، بسيارى از حقايق را ديد و شناخت و علاج دردها را پيدا كرد.

فتح‌الهی تصریح کرد: به همين سبب در دنیای امروز ما بیش از هر زمان دیگری به شناخت مشی امامان معصوم (ع) و عمل کردن به سیرۀ آنان محتاج‎‏تريم.

وی ادامه داد: از منظر امام علی(ع) اصيل پنداشتن این دنياي گذرای مادي، که جنبۀ فريبنده و خيال‌انگيز دارد و دلبستگی و تعلق خاطر به این امور گذرا و ناپایدار مذموم و ناپسند است، اما توجه به مؤلفه‌های مثبت آن مانند محل هبوط وحی، مکان تجارت، سرای صدق و محل فرار و معبر پنداشتن آن نه تنها با اهداف معنوی در تضاد نیست، چه بسا باعث فلاح و موجب نجات انسان از دامگه ابتلاء خواهد شد. چنين نگاهی بینابین بر دنيا در شرع مقدس اسلام همواره نیکو و پسنديده مي‌باشد.

وی افزود: بدون تردید نهی دنیا و یادکرد تحقیرآمیز آن درکلام بزرگان دین برای هشدار به انسان متوقف شدۀ در مسیر کمال است که به دنیا بیش از حد معمول اصالت می‌دهند.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی خرم‌آباد اضافه کرد: امام با ذکر مواردی از مذمت دنیا ما را از هدف اصلی و غایت القصوا پنداشتن دنیا و دلبستگی بدان تحذیر می‌دهد، نه بهره‌گیری از دستاوردهای سودبخش آن. 

فتح‌الهی بیان کرد: با اين حال، انسان هرگز نبايد دنيا را هدف غایی و كمال مطلوب خویش از آفرینش هستی تلقي كند. در فرهنگ اسلامی به طور عام و در سیرۀ علوی به صورت خاص، اگر آدمی دنيا را فراتر از ابزار و وسيله‌اي براي رسیدن به مقصود و كمال بشری تلقي كند، همواره شاهد تعارض و تقابلی میان منافع آخروی و دنیایش خواهد بود. 

وی خاطرنشان کرد: برعکس اگر انسان، همین دنيا را در حکم پل، معبری و متجری برای کسب زاد برای سیر به سوی کمال و محل توشه‌اندوزي تلقی کند، همین دنیا، سرای صادقانه‌ای خواهد شد كه ضامن دين و تأمین کنندۀ آخرت انسان هم خواهد بود.

دانشیار الهیات و معارف اسلامی بیان کرد: با توجه به هشدارهای فراوان و مکرر امام علی(ع) در نهج البلاغه درخصوص تحقیر و مذمت دنیا به عنوان مانعی بر سر راه خود سازی آدمی، تبیین نگرش‌های قرآنی و علوی مثبت انگاری دنیای برای استفادۀ عموم جامعۀ اسلامی و بهره‌گیری مباح از دستاوردهای آن از ضرورت‌های انکار ناپذیر جامعۀ علوی خواهد بود. آلودگی به مطامع دنیوی، پرتگاه سقوط معنوی برای نفس زیاده خواه آدمی است که تنها با شناخت حقیقت آن و تهذیب نفس و تعدیل تمایل به آن، مقابلۀ جدی با آن میسر می‌شود. 

فتح‌الهی گفت: امیرمؤمنان تمایل و بهره‌گرفتن از دستاوردهای دنیوی را یکسر نفی نمی‌کنند، بلکه گرایش و دلبستگی را آفت اجتماعی و اخلاقی تلقی می‌کنند.

وی اظهار کرد: در این راستای اصلاح ترجیح بعد مادی دنیا، شناخت مدیران از مؤلفه‌های مثبت دنیا و تصحیح نگرش ناصواب کارگزاران حکومت و مسؤلان سیاسی جامعه می‌تواند در جهت فرهنگ سازی و توسعۀ روحیۀ دینی و علوی مؤثرتر واقع شود.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی خرم‌آباد تصریح کرد: تعالیم امام(ع) پیروان و ولایتمداران را از افراط در نکوهش دنیا بازداشته و سودمندی دستاوردهای آن یادآوری می‌کند. 

فتح‌الهی اضافه کرد: ایجاد تعادل بین دنیا و عقبی به عنوان یک راهکار عام اجتماعی در راستای تحقق عدالت اجتماعی است.


انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: