• شنبه ۲۳ دی ماه، ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۲
  • دسته بندی : علمی و آموزشی
  • کد خبر : 9610-7614-5
  • خبرنگار :
  • منبع خبر : خبرگزاری ایسنا

یک عضو هیئت علمی دانشگاه مطرح کرد:

طلاق، تیری بر روح و روان زوجین

عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: طلاق؛ تیری بر روح و روان زوجین است.

مهرداد ویسکرمی در گفت‌وگو با ایسنا منطقه لرستان، با اشاره به این‌که طلاق منفور خداست، اظهار کرد: با این حال اما خداوند متعال از مسلمانان انتظار دارد که در طلاق هم رعایت حدود خدا را انجام دهند.

وی به فراز پایانی آیه ۲۳۲ سوره بقره با این مضمون «وَإِذَا طَلَّقْتُمُ النِّسَاء فَبَلَغْنَ أَجَلَهُنَّ فَلاَ تَعْضُلُوهُنَّ أَن يَنكِحْنَ أَزْوَاجَهُنَّ إِذَا تَرَاضَوْاْ بَيْنَهُم بِالْمَعْرُوفِ ذَلِكَ يُوعَظُ بِهِ مَن كَانَ مِنكُمْ يُؤْمِنُ بِاللّهِ وَالْيَوْمِ الآخِرِ ذَلِكُمْ أَزْكَى لَكُمْ وَأَطْهَرُ وَاللّهُ يَعْلَمُ وَأَنتُمْ لاَ تَعْلَمُونَ» اشاره کرد و افزود: اگر زن و مردی، قبل از طلاق به این نتیجه برسند که می‌توانند دوباره با هم ازدواج کنند، بهتر است که دوباره به زندگی برگردند و عده‌ای در طلاق آن‌ها لجبازی نکنند.

ویسکرمی با بیان این‌که طلاق تیری بر روح و روان زوجین است، اظهارکرد: واژه «زکی» به‌معنای رشد صحیح و پاک و طهارت هم پاکی در حیطه روح و قلب است.

این مفسر قرآن‌کریم با اشاره به این‌که گاهی زن و مرد در صداوسیما روبه‌روی هم می‌نشینند که گویا زن و مردی، وجود ندارد این در حالی‌است که برخی روابط به ظاهر مشروع نیز پارازیت خود را بر روحیه انسان دارد.

عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه علوم پزشکی لرستان در خصوص آیه ۲۳۳ سوره بقره با مضمون «وَ الْوَلِدَت یُرْضِعْنَ أَوْلَدَهُنَّ حَوْلَینِ کامِلَینِ لِمَنْ أَرَادَ أَن یُتِمَّ الرَّضاعَهَ وَ عَلى المَْوْلُودِ لَهُ رِزْقُهُنَّ وَ کِسوَتهُنَّ بِالمَْعْرُوفِ لا تُکلَّف نَفْسٌ إِلا وُسعَهَا لا تُضارَّ وَلِدَهُ بِوَلَدِهَا وَ لا مَوْلُودٌ لَّهُ بِوَلَدِهِ وَ عَلى الْوَارِثِ مِثْلُ ذَلِک فَإِنْ أَرَادَا فِصالاً عَن تَرَاضٍ مِّنهُمَا وَ تَشاوُرٍ فَلا جُنَاحَ عَلَیهِمَا وَ إِنْ أَرَدتُّمْ أَن تَسترْضِعُوا أَوْلَدَکمْ فَلا جُنَاحَ عَلَیْکمْ إِذَا سلَّمْتُم مَّا ءَاتَیْتُم بِالمَْعْرُوفِ وَ اتَّقُوا اللَّهَ وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ بمَا تَعْمَلُونَ بَصِیرٌ» گفت: روال و سیاق این آیه نشان می‌دهد که حکم کلی در خصوص شیر دادن بچه توسط مادر به مدت دو سال آمده است این در حالی‌است که مادران باید بچه‌های خودشان را تا دو سال شیر بدهند کمااینکه امروز نیز علم پزشکی مدت زمان دو سال شیر دادن مادر به فرزند را تایید می‌کند.

وی با بیان این‌که مخارج مادر و فرزند طی این دو سال بر عهده پدر است، عنوان کرد: هیچ‌کس بیش‌از آن‌که در وسع دارد تکلیف ندارد بدین معنا که پدر و مادر نباید فرزند را بهانه‌ی اذیت کردن همدیگر قرار دهند.

ویسکرمی اضافه کرد: یکی دیگر از نکات تفسیری این آیه این است که دو مؤمن هرگاه بخواهند از هم طلاق بگیرند اخلاق انسانی را رعایت کنند این در حالی‌است که حقوق متقابل زن و مرد در خانواده نسبت به فرزند و شیر دادن فرزند در این آیه بیان شده است و مادر نباید دغدغه‌ای برای شیر دادن بچه داشته باشد.

این مفسر قرآن‌کریم با بیان این‌که واژه «والده» و «اُم» با هم تفاوت دارد، ادامه داد: در اصطلاحات لغوی گاهی می‌گویند سرزمین مادر ماست اما واژه والده به‌معنای مادر واقعی انسان است که او را ۹ ماه در شکم نگهداری می‌کند.

عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه علوم پزشکی لرستان افزود: اگر عمل به قرآن در خانواده‌های ما رعایت شود نیاز به قوه قضاییه و حضور در دادگاه نیست.

وی افزود: یکی دیگر از نکات تفسیری آیه ۲۳۳ سوره بقره این است که اگر پدر و مادر بخواهند بچه را از شیر بگیرند ابتدا باید مشورت کرده و با رضایت طرفین این کار را انجام دهند.

ویسکرمی خاطرنشان کرد: اگر قبل از پایان مدت دوسال شیر دادن مادر به فرزند، پدر کودک از دنیا برود، مانند همان تکلیفی که در خصوص مادر و فرزند برعهده پدر بود، برعهده وارث اوست و اگر پدر و مادر با رضایت و مشورت یکدیگر بخواهند فرزندشان را قبل از دو سال از شیر باز گیرند یا برای فرزندشان دایه بگیرند بر آن دو گناهی نیست و انسان باید در همه حال خدا را مدنظر قرار دهد.


انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: