• چهارشنبه ۲۰ دی ماه، ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۸
  • دسته بندی : علمی و آموزشی
  • کد خبر : 9610-3386-5
  • خبرنگار :
  • منبع خبر : خبرگزاری ایسنا

رئیس دانشگاه لرستان مطرح کرد:
گسست مراکز آموزش عالی، تحقیقاتی و جامعه

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‎ای گفت: تفاهم‎نامه همکاری ایجاد مرکز SCD بین اداره کل آموزش فنی و حرفه‎ای و دانشگاه لرستان امضا شد.

به گزارش ایسنا منطقه لرستان، رحمن قلاوند در جلسه‎ای با رئیس دانشگاه لرستان و معاونان دو دستگاه درخصوص ایجاد مراکز  SCD با هدف توانمندسازی دانشجویان و دانش آموختگان دانشگاهی و استفاده از ظرفیت‎های آموزشی و پژوهشی طرفین، ضمن تاکید بر ضرورت تعامل بیشتر بین دانشگاه ‎ ها و مراکز آموزش فنی و حرفه‎ای، اظهار کرد: به‎دلیل ساختار خاص آموزشی دانشگاه‎ها و عدم پیش بینی مهارت ورزی در سرفصل اکثر دروس دانشگاهی، دانشجویان حتی در رشته‎های فنی بدون توانمندی فارغ التحصیل می‎شوند و نیاز است آموزش‎های مهارتی در کنار واحدهای درسی دانشگاهی ارائه شود و این آموزش‎ها مهارت‎های مرتبط با رشته ‎ های تحصیلی دانشجویان به طریقه اولی و حتی بدون ارتباط ظاهری با رشته تحصیلی آنان را تحت پوشش قرار دهد.

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه ابزارهای مختلف تبلیغاتی رنگارنگ و گرایش برخی مراکز آموزشی به سمت درآمدزایی آنان را از مأموریت ‎ های اصلی خود دور کرده و باعث شده است در حوزه دانش ورزی آمال و آرزوهای مردم به سمت ‎ های نامطلوبی متمایل شود، به‎نحوی که در هر حال افراد بایستی راهی به سوی تحصیلات هر چند نامربوط و غیر ضرور دانشگاهی پیدا کنند و به جای توانمند شدن، صرفا دریافت مدرک و گواهینامه را مدنظر داشته باشند، در غیر این صورت احساس شکست به آنان دست می‏‎دهد.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‎ای لرستان تصریح کرد: در صورتی که نیاز جامعه این نیست و جامعه به نیروی ماهر و توانمند نیاز دارد. نرخ قابل توجه بیکاری در بین فارغ التحصیلان دانشگاهی مؤید این نکته است که فارغ التحصیلی توأم با توانمندی مورد نیاز جامعه نیست.

قلاوند اضافه کرد: ما بخواهیم یا نخواهیم اکثریت قریب به اتفاق جامعه تحصیلات دانشگاهی را به عنوان راهی بسوی اشتغال مطلوب قلمداد می‏کند و بسیاری از کسانی‎که متقاضی ورود به مراکز آموزش عالی و دانشگاه ‎ ها هستند، توجهی به رویکرد تربیت پژوهشگر در دانشگاه ‎ ها ندارند، بنابراین تحصیلاتی که توانمندسازی مهارتی دانشجو را هدف قرار ندهد ابتر خواهد بود.

وی بیان کرد: دفاتر مشترک ارتقای مهارت دانشجویان برای افزایش سطح شایستگی حرفه ‎ ای دانشجویان تشکیل می ‎ شوند و پیشنهاد مشخص اینجانب این است که شورای عالی انقلاب فرهنگی با حذف بخشی از واحدهای تکراری درسی دانشجویان، به ویژه در رشته ‎ های فنی، واحدهای مهارتی را جایگزین کند تا مهارت آموزی به یک الزام تحصیلی مبدل شود و کسی بدون مهارت فارغ التحصیل نشود.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‎ای لرستان ادامه داد: ما حاضریم بخشی از کارگاه ‎ های آموزشی فنی و حرفه ‎ ای را برای آموزش مراکز SCD اختصاص دهیم و باید مشترکا با ایجاد فرآیندی جهت ارزیابی اجرای طرح از ابتدا و در بین مقاطع، بر نحوه اجرای آموزش ‎ ها نظارت کرده و در حین اجرای آن، اقدامات اصلاحی لازم را  در جهت رفع مشکلات و نواقص طرح اجرا کنیم.

خسرو عزیزی رئیس دانشگاه لرستان نیز با اشاره به سخنان ریاست جمهور مبنی بر نداشتن مهارت لازم در فارغ‎التحصیلان دانشگاهی و لزوم ایجاد کارگاه ‎ هایی به منظور مهارت آفرینی، گفت: ایجاد کارگاه ‎ های مهارت آفرینی می ‎ تواند منجر به ایجاد اشتغالزایی شود و صرف گذراندن واحدهای دانشگاهی مهارت آفرینی را برای دانشجویان به همراه ندارد و باید با تعامل بین دانشگاه و دستگاه ‎ های اجرایی از جمله آموزش فنی و حرفه‎ای مهارت آفرینی مورد نظر تحقق پیدا  کند و فنی و حرفه‎ای پتانسیل بسیار قوی در این زمینه دارد.

وی ضمن اشاره به پیشرفت و حرکت دانشگاه‎ها به سمت دانشگاه ‎ های نسل سوم و مهارت آفرین، افزود: بخشی از مشکل گسست بین مراکز آموزش عالی و تحقیقاتی، و جامعه به معنای عام و دستگاه ‎ های اجرایی به معنای خاص است و ما به عنوان متولیان آموزش عالی و شما به عنوان متولیان دستگاه ‎ های اجرایی باید این گسست را برطرف کنیم.

رئیس دانشگاه لرستان تصریح کرد: راه حل رفع مشکل بیکاری و اشتغالزایی، مهارت آموزی به دانشجویان در حال تحصیل با حمایت دستگاه ‎ ها است.

در پایان جلسه تفاهم‎نامه همکاری بین اداره کل آموزش فنی و حرفه‎ای لرستان و دانشگاه لرستان به امضای مدیرکل آموزش فنی و حرفه ‎ ای استان و رییس دانشگاه لرستان رسید تا برای اجرا ابلاغ شود.


انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: